.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
چابکسر به چه گناهی می میرد؟
غلام چابکی
چابکسر به چه گناهی می میرد؟

شهرچابکسر در قسمت شرق استان گيلان در واقع آخرين شهر اين استان و وجه تمايز دو استان گيلان و مازندران مي باشد فاصله چابکسر از آخرین شهر مازندران یعنی رامسر کمتر از 5 کیلومتر است زبان و فرهنگ و اداب و رسوم و شرایط محیطی این دو شهر با یکدیگر کاملا مشابه میباشد و شاید چابکسر بدلیل برخورداری از مناظر طبیعی بکر و متنوع و کمترین فاصله کوه و دریا و بلحاظ پوشش گياهي ووجود جنگلهاي انبوه و سایر جوانب بصورت بالقوه از مزیت نسبی درجاذبه های گردشگری نسبت به رامسر برخوردار باشد امابدلایل مشخص از این مزیت هیچگاه بهره مند نشده است حقیقت دردناک این است چابکسر در آتش بی توجهی مسئولین میسوزد!
مقایسه امکانات دو شهر همجوار رامسر و چابکسر نشان میدهد به چابکسر که بیش از 40 سال است به اصطلاح شهریت یافته حتی به اندازه یکی از خیابانهای فرعی رامسر نیز توجه نشده !در حالیکه شهر رامسر طی چهل سال اخیر ازصفت سخت سر ( که در قدیم بدلیل شرایط ناگوار جغرافیایی و معیشتی و محرومیت بدان اطلاق میشد ) به شهر رامسر (محل آسایش و راحتی ) و عروس شهرهای ایران ملقب شد وبا امکانات متعدد گردشگری همچون هتل های لوکس ,فرودگاه بین الملی ,بلوارهای زیبا ,آبگرم چشمه های معدنی,تله کابین ,بیمارستان و امکانات پزشکی و اردوگاههاو استراحتگاههای ساحلی متعدد تجهیز شد ه چابکسرنه تنها از توابع رامسر که از نظر تقسیمات کشورزمانی بر انها ارجحیت داشته عقب مانده بلکه با کمال تاسف حتی از یک میدان که سمبل و پیشانی طبیعی شهر محسوب میشود , برای اثبات شهریت خویش محروم است !!!!
شاید بهانه همیشگی مسئولین برای توجیه مشکلات چابکسر کمبود بودجه و سرمایه باشد اماعنایت به موقعیت بینظیر و امکانات خدادادی چابکسر این فرض را باطل مینماید. منطقه استراتژیک چابکسر خود سرمایه است وبرای رشد وشکوفایی تنها نیازمند توجه ودلسوزی و برنامه ریزی مسئولین امر! چابکسر سرشار از جاذبه های جهانگردی است که عقل سلیم در هراستان خواهان توسعه, در آرزوی داشتن یکی ازآنها ست سرمایه گزاران بسیاری در صورت فراخوانی و حمایت و پشتگرمی مسئولین بدانجا سرازیر خواهند شد متاسفانه هیچگاه از این مزیت ها در جهت رفاه و ابادی منطقه و استان گیلان استفاده نشده است و در عوض تا انجا که مقدور بوده جوانان مستعد و تحصیل کرده که در حد دکترای تخصصی و فوق تخصص و پروفسور و این دیار بالیده شده اند و یا انانی که سرمایه و فکر اقتصادی داشته اند بدلیل نبود زیر ساخت های لازم و دور نمای توسعه از چابکسر کوچانیده و یا بهتر بگوییم گریزان شده اند! چابکسر ازجنبه ژئو مورفولوژی بدلیل بهره مندی از چهارعامل ساحل، جلگه، كوهپایه وكوهستان و همچنین وجود صنایع دستی منحصر بفرد ,تنوع فرهنگی ,بازار های هفتگی وآثار و پیشینه تاریخی و پتانسیل ورزشی (باستانی و مدرن)و توامندی های بالقوه در زمینه شیلات وپرورش ماهی و تسهیلات بندری با هر نوع سلیقه ای گردشگران را را از فاصله های دور و نزدیك در صورت برنامه ریزی و سرمایه گزاری مناسب جذب خواهد نمود یکی از مواهب طبیعی چابکسر وجود ساحل منحصر بفرد دریا بطول ۷ كیلومتر است که بدلیل ماسه ای بودن و نزدیكی به جنگل جذابیت ان دو چندان است چابكسر از نظر انواع جاذبه ها بسیار غنی است، به طوری كه صرف نظر از جاذبه های طبیعی، مانند دریا، سواحل، ، وجود چشمه دمكش كه از نظرتوریسم علمی و تفریحی یقینا در کشور بینظیر میباشد ,گستره چشم اندازهای بكر جنگلی، نواحی ییلاقی و جاذبه های تاریخی و فرهنگی و حتی مذهبی, تنوع گویش های محلی و فعالیت های خاص اقتصادی(بازارهای هفتگی) که درآن وجود دارد چابكسر را به عنوان یك اکولوژی منحصر بفرد و تابلوی ظریفی از جلوه های انسانی توریست پذیر گیلان به تصویر میکشد. توریسم مزرعه ای، توریسم فرهنگی و حتی معماری اصیل گیلان که از انواع گردشگری منطقه محسوب می شود و در کنارآن بازار محلی چابكسر و وجود مجتمع های پرورش گل وگیاه وکشت برنج و چای ,کیوی ,مرکبات بر ایجاد فرصت های استثنایی برای جذب گردشگر و سرمایه گزار افزوده است .
همچنین چابكسر در صورت برچیده شدن قطعی ایست بازرسی بی تناسب و احداث سازواره ورودی مناسب به دلیل موقعیت خاص ارتباطی خود که دروازه ورودی به استانهای گیلان و مازندران محسوب می شود .
مقصد مهمی برای انگیزه های متنوع گردشگران از سراسر نقاط ایران خواهد بود .چابکسر از مراکز مهم توليد و عرضه هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي بويژه چادر شب و لباس محلي و نمدمالی يا بافتن نمد و پرورش کرم ابريشم است. . نمد که از پشم گوسفند بافته می شود معمولا بعنوان زير انداز استفاده می گرددو مصارف طبی نیز دارد . بافت نمد کار بسیار سخت و توام با مرارتهای بسیار است نمد در اندازه ها و طرح ها و شکل های هندسی خاصی بافته می شود نمدهای کوچک و گرد با طرح های زيبا معمولا بعنوان دکور و يا پاچراغی استفاده می شوند بافتن چادر شب از دیگر هنرهای ماندگارمنطقه است که رنگهای طبیعی و گیاهی در آن به کار رفته و قدمت هفت هزار ساله دارد. در گذشته چادرشب را فقط از ابريشم می بافتند ، اما امروزه از نخ و کاموا هم بافته می شودزمينه ی چادرشب ها معمولا سرخ يا سبز بوده و از رنگ های ديگر برای نقش و نگارهای روی آن استفاده می شود .
چادرشب در انواع ساده و طرح دار بافته می شود. طرح های روی چادرشب علاوه بر خطوط زيگزاگ سياه و سفيد شامل طرح هايی از اسب سوار ، درخت ، گوزن با شاخ‌هاى بلند ، انسان و زن تاج دار و مناظر و گلها نيز می باشند دختران و زنانی که لباس قاسم آبادی می پوشند چادر شب را نیز دور کمر می بندند آشنايی بسياری از ايرانيان با قاسم آباد چابکسر مديون شهرت لباس و رقص و موسیقی زيبای قاسم آبادی می باشد.
لباس قاسم آبادی که ويژه زنان می باشد و تا حدود سی سال پيش تقريبا تمام زنان آنرا می پوشيدند امروزه به استثنای بخشی از زنان بالای چهل سال توسط جوان ترها فقط در عروسيها و ديگر جشنها و در موقع رقص قاسم آبادی پوشيده می شود.
در المپيک آسيايی که در تهران قبل از انقلاب برگزار شد در مراسم افتتاحيه پيشاپيش ورزشکاران ايرانی عده ای دختر که گويا تعدادی هم از قاسم آباد بودند با لباس قاسم آبادی رژه ميروند. سه بخش اصلی لباس عبارتند از پيراهن ، تور دستمال(توری سفيد که روی سر می گذارند) ، دامن بلند يا دراز تنبان که دارای چين های فراوان و حدود ده نوار افقی موازی هم با رنگهای متنوع. رقص قاسم آبادی و کشتی(تا ده سال پيش) از مراسم ثابت و هميشگی در جشن های عروسی بود.
روی تختی، رو فرشی، رختخواب پيچ ، بقچه ، زيرانداز ، پرده ، روميزی ، جليقه و لباس, رو مبلی، کیف، کفش کتانی، کوله پشتی، مانتو از دیگر محصولات جانبی چادرشب بافی است..
هم اینک 20 تا 30 تعاونی و هزار و 800 بافنده زن چادر شب درمنطقه قاسم آباد وسیاهکلرود چابکسر شناسایی شده که این افراد هزینه معاش خود و خانواده خود را با بافت چادرشب تامین می کنند که نیازمند اعطای وام و تسهیلات ویژه وحمایت و توجه جدی و ساماندهي همه جانبه این صنعت رو به زوال میباشند وضعيت پرورش کرم ابريشم دیگر صنعت قدیمی منطقه چابکسر وخيم تراز ديگر عرصه ها ی توليدی منطقه بوده و تقريبا رو به اضمحلال می باشد حصیر بافی و سبد بافی و پوست اکنی وساخت زیورآلالت چوبی از دیگر صنایع دستی پراکنده در سطح منطقه است که بدلایل اقتصادی از اشتغال زایی ان بنحو چشمگیری کاسته شده است چقدر خوب بود که مسئولین ذیربط که برای رقابت و چشم همچشمی با دیگر کشورها برج میلاد را با هزینه های گزاف در پایتخت احداث میکنند این ابتکار و التزام را داشتند که با صرف هزینهای بس ناچیز تر از ساخت برج دراین منطقه محروم بازارچه ای دایمی برای فروش این محصولات و جلب گردشگران و نهایتا حمایت از صنایع محلی منطقه چابکسر که درآستانه ورشکستگی میباشد احداث نمایند! کشتی گيری نيز از رسوم قديمی و جا افتاده در منطقه چابکسر می باشد.
هرسال تابستان در منطقه بویژه در جواهر دشت رامسر مسابقات کشتی گيله مردی با حضور صدها کشتی گير از گيلان و مازندران و منجمله ورزشکاران چابکسر که اکثرا از قاسم آباد میباشند با شکوه و حرارت خاصی برگزار می شودکه مشاهده ان برای گردشگران خالی از تفنن نیست درباره ی تاريخ گذشته ی چابکسر چون اغلب نقاط ايران اطلاعات دقيقی در دست نيست.
اما درسطح منطقه دفينه هايی که از حفاری های غير تخصصی که اغلب جهت دستيابی به ,گنج, و اشيای قيمتی صورت می گيرد بدست آمده نشان می دهد که منطقه قبل از اسلام مسکونی بوده و به همين جهت هم اهالی از جاهايی که دفينه ای قديمی درآوردند را ,گبر گور, که نام قبرها يا اماکن بازمانده از دوران پيش از اسلام هست می نامند.
متاسفانه به علت سادگی و بی غشی مردم راهزنان حرفه ای توانستند به راحتی آنها را فريب داده و به قيمت ناچيزی اشيای بدست آمده را که می توانستند بازگوی گوشه هايی از تاريخ منطقه و ايران باشند را از آنها خريده و به کلکسيونرهای از ما بهتران در خارج از کشور بفروشند آثار تاریخی پس از اسلام نیز بیشتر شامل امامزاده های موجود در سطح چابکسر بوده که یادگار مبارزات و حمایت های اجداد و نیاکان منطقه از تشیع بوده و همچون سایر مناطق گیل و دیلم و تپورستان وهیرکان,چابکسر نیز یکی از پناه گاهها علویان فراری از جور خلفای عباسی محسوب میشده است علاوه برموارد فوق منطقه چابکسر از پیشینه هنری و فرهنگی نیز برخوردار بود که در این مجال نمی گنجد وهمانقدر باید بسنده کرد که ترانه هاو آوازها و موسیقی محلی منطقه منحصر بفرد و تلفیقی از موسیقی اصیل و بدیع قاره کوچک گیلان است که سینه به سینه و نسل به نسل به منتقل شده است در اخر از هنر آشّپزی گیلان و شیرینی پزی محلی و صنایع لبنی که حاصل سرپنجه شیر زنان منطقه است نیز نباید غافل شد که لذتی ست بدیع و حظی بیمانند که ان را تنها بر سر سفره بی ریای اهالی منطقه میبایست چشید!
با تفاصیل فوق ایا رواست سرزمینی با این همه جاذبه های رویایی و طبیعی که آراسته به چندین هنر و حسن خدا داد است این چنین بی توشه و رونق مانده و مسئولین نیم نگاهی خریدارانه نیز به ان نیاندازند ؟ ایا خدا وکیلی مردم چابکسر حق ندارند بدلیل بیمهری ها و مشکلات اقتصادی و کمبود امکانات خواهان الحاق به استان مازندران و یا هر استان جدید الاحداثی باشند؟ آیا تنها اندکی توجه و مهرورزی و سرمایه گزاری مسئولین موجبات شکوفایی و پیشرفت اقتصادی پابکسر که دروازه ورودی به دو استان شمالی کشور محسوب میشود را فراهم ننموده و باعث رهایی مردم مظلوم و محروم این شهر از چنگال اهریمن فقر و اعتیاد و بیکاری نخواهد گردید ؟؟؟
راستی چابکسر به چه گناهی می میرد؟

یا حق-غلام چابکی


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

فرشاد راعی 27 تير 1390
غرب استانیهای عزیز بخوانند و عبرت بگیرند و باز هم بگویند مازندران بد است.
مازندران یعنی زیبایی و علم و فرهنگ و تمدن و مازندران یعنی اولین پایتخت تشیع دوازده امامی جهان که در آمل ایجاد شد.
ولی برایم جای سوال بود که از رقص و از اینجور چیزها هم بحث پیش آمد
پاسخ ها به این نظر
علیرضا 18 شهريور 1394
گیلانی یعنی غیرت گیلانی یعنی حماسه گیلانی یعنی میرزای جنگل و مبارزه با روس های بیگانه گیلانی یعنی تسلیم نشدن 400 ساله به اعراب با تمام و وقایع و خوبی ها و بدی گیلانی یعنی پرفسور سمیعی گیلانی یعنی محمد باقر نوبخت
دانیال 29 تير 1390
من با سخنان این عزیز تا حدی موافقم، البته در بی توجهی به چابکسر، اما به رامسر هم توجه خاصی نشده، علی الخصوص که با سوء مدیریتهای ناشی از باندبازیهای مختلف فرصتهای بی نظیر آن سوخته است.
هم چابکسر و هم سایر شهرهای شمالی مستحق توجه و مدیریت کارآمدند و درست نیست که برای احقاق حق شهر خود بخواهیم شهر های دیگر را غیر مستحق جلوه دهیم.
رامسر از 80 سال پیش رامسر بوده و عروس شهرهای ایران و به مازندرانی بودن خود نیز می بالد، چرا که مازندران دیار غیور مردان شیر دل است.
نا شناس 29 تير 1390
اگرقهرمانی چابک استاندارنمیشدمطمئناوضع ماچابکسریهاخوب بود
معافی مدنی 1 مرداد 1390
تنها راه نجات چابکسر اتحاد با رامسر وپیگیری استان جدیدد می باشد ضمنا هیچ رامسری به مازندرانی بودن خود نمی بالد همه دوست دارن یا استان مستقل را تشکیل دهندویا جز استان گیلان باشند .
نا شناس 3 مرداد 1390
اولین پایتخت جهان تشیع شهر لاهیجان بود و شاه اسماعیل موسس حکومت صفویه که در زمان او شیعه بعنوان مذهب رسمی ایران اعلام شد به کمک اهالی گیلان در شهر لاهیجان به تخت سلطنت نشست و لاهیجان را بنوان پایتخت خود انتخاب کرد و کشور را یکپارچه نمود ضمنا اقدامات زیر بنایی در شهر رامسر و استان مازندران از قبل از انقلاب انجام شد و به مازندران و گیلان و گلستان توجهی مشابه انچه در استان های مرکزی و جنوبی ایران انجام و این استانها متحول گردیدند صورت نگرفت .
نا شناس 3 مرداد 1390
رامسر هم همانند تمامی شهرهای شمالی مستحق توجه است اما این اندازه تبعیض انهم در فاصله 5 کیلو متری از یکدیگر واقعا اجحاف است هموطن محترم سری به چابکسر بزنند و با دیدن فقر و بیکاری و دامنه گستره اعتیاد و مشکلات مردم خودشان قضاوت کنند !
فرشاد راعی 6 مرداد 1390
خواهشا دوستان تاریخ را تحریف ننمایند
اولین مقر حکومتی شیعیان دوازده امامی جهان در آمل به وجود آمد، آن هم قبل از صفویه. اسناد تاریخی هم موجودهست به گونه ای که اصلا جای شبهه نیست، پس دوست عزیزی که در بالا نظر داده اند مبنی بر اولین مرکز تشیع جهان، یا اینکه اصلا مطالعه تاریخی ندارند و یا اینکه تعصبات شهری عقل سلیم را از ایشان ربوده. و بنده اشکال کار را در اینجا میبینم که مسئولین ترک در کتب درسی شاه عباس را اولین موسس حکومت شیعه نامیدند در حالی که ناصر اطروس یا همان ناصر کبیر 3 سال بعد از داعی کبیر در آمل حکومت را احیا کرد، یعنی 13 سال قبل از ناصر اطروش هم در آمل یک بار موج تشیع وجود داشت و سرکوب شد تا اینکه ناصر اطروش دوباره پس از 13 سال حکومت شیعه را در آمل به افتخار مازندران پرپا کرد. به گونه ای که در حال حاظر مقبره ناصر اطروش زیارتگاه شیعیان بسیار از گوشه کنار جهان به خصوص زیدیه یمن است
نا شناس 8 مرداد 1390
اقای محترم تاریخدان دارای عقل کل و با مطالعات محیر العقول ! که ناجوانمردانه و به اسانی تهمت تحریف به دیگران نسبت میدهید اقای ناصر اطروش اولا حکومتی تشکیل نداد و صرفا در چند قصبه و شهر کوچک بصورت متزلزل و ناپایدار تشکیلاتی داشت و به یک چهارم استان مازندران یا تبرستان(تپورستان )هم مسلط نبود ضمنا ال بویه که گیلانی و شیعه بودند و حتی تمامی ایران و حتی بغداد را فتح و خلیفه دعباسی را معزول کردند و در انجا عزاداری امام حسین را هم برپا نمودند را در تاریخ بعنوان موسس تشیع برسیمیت نمیشناسد چه برسد به ناصر اطروش و هوادارانش که شیعه زیدی بودند نه دوازده امامی و حتی تشکیلات اداری هم نداشتند و مانند سایر اعراب مخالف امویان و عباسیان از عربستان گریخته و به ایران پناهنده شده بودند وبقول شما فقط موجی به راه انداختند .بنده لاهیجانی نیستم اگر هم بودم نمیتوانستم تاریخ را نادیده بگیرم به فرمایش شما حتی در کتب درسی هم نام شاه اسماعیل ازنوادگان صفی الدین اردبیلی بعنوان موسس مذهب شیعه دوازده امامی جعفری ذکر شده است ایشان در شهر لاهیجان تاجگزاری و حکومت صفوی را برپا ساختند واز همان شهر با رسیمیت دادن به مذهب شیعه ایران را پس از 500سال یکپارچه نمودندپس از چند سال پایتختشاه اسماعیل از شهر لاهیجان به شهر تبریز منتقل شد.ضمنا ما در ایران هم وطن آذری داریم نه ترک و منظور از مسئولین ترک که تاریخ را در کتب درسی تغییر دادند مفهوم نمیباشد مزید اطلاع در تاریخ ایران کمبریج هم این وقایع ثبت است
نا شناس 8 مرداد 1390
اقای محترم تاریخدان دارای عقل کل و با مطالعات محیر العقول ! که ناجوانمردانه و به اسانی تهمت تحریف به دیگران نسبت میدهید اقای ناصر اطروش اولا حکومتی تشکیل نداد و صرفا در چند قصبه و شهر کوچک بصورت متزلزل و ناپایدار تشکیلاتی داشت و به یک چهارم استان مازندران یا تبرستان(تپورستان )هم مسلط نبود ضمنا ال بویه که گیلانی و شیعه بودند و حتی تمامی ایران و حتی بغداد را فتح و خلیفه دعباسی را معزول کردند و در انجا عزاداری امام حسین را هم برپا نمودند را در تاریخ بعنوان موسس تشیع برسیمیت نمیشناسد چه برسد به ناصر اطروش و هوادارانش که شیعه زیدی بودند نه دوازده امامی و حتی تشکیلات اداری هم نداشتند و مانند سایر اعراب مخالف امویان و عباسیان از عربستان گریخته و به ایران پناهنده شده بودند وبقول شما فقط موجی به راه انداختند .بنده لاهیجانی نیستم اگر هم بودم نمیتوانستم تاریخ را نادیده بگیرم به فرمایش شما حتی در کتب درسی هم نام شاه اسماعیل ازنوادگان صفی الدین اردبیلی بعنوان موسس مذهب شیعه دوازده امامی جعفری ذکر شده است ایشان در شهر لاهیجان تاجگزاری و حکومت صفوی را برپا ساختند واز همان شهر با رسیمیت دادن به مذهب شیعه ایران را پس از 500سال یکپارچه نمودندپس از چند سال پایتختشاه اسماعیل از شهر لاهیجان به شهر تبریز منتقل شد.ضمنا ما در ایران هم وطن آذری داریم نه ترک و منظور از مسئولین ترک که تاریخ را در کتب درسی تغییر دادند مفهوم نمیباشد مزید اطلاع در تاریخ ایران کمبریج هم این وقایع ثبت است
نا شناس 8 مرداد 1390
تاریخ شاه اسماعیل را بعنوان موسس حکومت شیعی میشناسند نه شاه عباس را ! ضمنا ناصر اطروش شیعه زیدی است نه دوازده امامی و این فرقه مورد تائید امامان شیعه نیست و هیچگاه رسمیت نداشته ضمن اینکه قیام زید مورد تائید پدر ایشان یعنی امام سجاد نیز نبود.امل در ان زمان قصبه ای بیش نبود و ناصر اطروش و سایر زیدیان هم تشکیلات حکومتی نداشتند و مانند بابک و مازیار با حکومت وقت در جنگ و گریز بودندو پایگاه ثابتی نداشتند مازندارانیها شیعه 12 امامی هستند و وابسته به فرق دیگر مانند زیدی و خوارج و اسماعیلی و هفت امامی و شیخیه و ....نمیباشند که بقول شما حکومت ناصر اطروش زیدی برای انها افتخاری باشد تنها مبارزات انها با ظلم و ستم عباسیان و امویان افتخار امیز است و علمای بزرگوار شیعه جعفری که از این استان برخاستند
سید حسنی 8 مرداد 1390
تو رو خدا نگاه کن! این بنده خدا از چابکسر و محرومیتهاش نوشت اونوقت کامنتها صرف عقده پراکنی یه عده شد که تو هر شرایطی میخوان برای تخلیه خودشون فرصت طلبی کنن. مثل اون دوستای رامسری و آملی و لاهیجانیمون. ببخشیدا ولی این عده همونهایی هستن که وقتی تو جاده بهشون فشار میاد همون جا میزنن کنار و کارشونو میکنند و یا آشغال دستشونو هرجا که رسیدن پرت میکنند تو خیابون. مثل الان که افاضات ذهنشونو پرت کردن اینجا.
نا شناس 8 مرداد 1390
حیف که شمال نیوز آپشن لایک نداره والا این نظر آخری مستحق خیلی لایک بود. از هموطنان خواهش میشود اگر در مورد چابکسر راهکاری دارند مرحمت فرمایند. در پاسخ به عزیز رامسری هم عرض کنم چابکسر مال گیلانه و گیلانی هم میمونه. اگر شما بی هوییتید به خودتون مربوطه مارو درگیر اختلافات خودتون نکنید خواهشاً.
نا شناس 11 مرداد 1390
چقدر خوبه يه استان درست بشه از نور تا لاهيجان كه از نظر بافت فرهنگي و تاريخي شبيه هم هستن اينقدر هم درگير تاريخو اين مال ما بود اون مال شما نباشين
نا شناس 2 شهريور 1390
راه نجات مردم چابکسر از اینهمه محرومیتهای خانمانسوز جدایی از استان گیلان و ضمیمه شدن به رامسر است ! استان گیلان فقط در شهر رشت و توابع ان خلاصه شده و چابکسر هیچ جایگاهی نزد مسئولین مرکز نشین ندارد!
نا شناس 3 مهر 1390
چرا نظرات و مشکلات مردم که در نشریه شما منعکس میشود به مسئولین ذیربط ارجاع نشده تا پاسخگو باشند ؟معمولا وقتی مسئولین توجهی به مشکلات و درخواستهای مردم نمیکنند مردم این مشکلات را رسانه ای کرده و امیدوارنند تا شما انها را بنحو مطلبوبی بگوش انها برسانید متاسفانه هیچکدام از مسئولین استان گیلان تا بحال حاضر نشده به معظلات و مشکلات مردم چابکسر رسیدگی نموده و حتی به انها پاسخ دهند لطفا یا این مشکلات را به نحو مطلوب منعکس نمائید و یا خبرنگارتان را برای تحقیقات و اطمینان بیشتر از وجود این بیشتر به چابکسر اعزام کنید با این گرانی اخیر و بیکاری شدید (بالاترین نرخ بیکاری در کشور )مرم چابکسر حتی به نان شب خود نیز محتاجند و این زیبنده جایگاه استان گیلان با قدمت چند هزار ساله در ایران نمیباشد!!!
نا شناس 25 آبان 1390
با توجه به اداب و رسوم فرهنگ و پتانسیل ها وشرایط اقلیمی ویژه مناطق چابکسر و رامسر الی نوشهر استان شدن این مناطق و تشکیل استان ساحلی به نفع کشور است گیلان و مازندران انچنان گرفتار زدو بندهای سیاسی و گروکشی های اداری بین شهرهای امل ,بابل ,قایمشهر و ساری و بهشهر و رشت و انزلی و لاهیجان است که به منطقه غرب مازندران و شرق گیلان اصلا توجهی نمیشود منطقه گلستان از وقتی از مازندران جدا شد پیشرفت خوبی داشت در استان گیلان هم به منطقه استراتژیک چابکسر توجهی نمیشود ضمنا فراموش نکنید زبان و اداب رسوم شهرهای شهسوار و رامسر که قبلا جز استان گیلان بودند ودر زمان رضاشاه از گیلان جدا شدند گیلکی است و با استان گیلان قرابت بیشتری دارند اما اینجا مسله قومیت مطرح نیست این مناطق با بافت فرهنگی و اقتصادی استانهای مازندران و گیلان نمیخوانند و مناطقی بشدت مستعد گردشگری و توریسم فرهنگی و اقتصادی هستند و شرایط خاص خودشان را دارند ضنا دارای نقاط مرزی هم نیستند که مشکلات امنیتی ایجاد کنند و پس از استان شدن در صورت اعمال مدیریت صحیح میتوانند در اندازه ای دبی و سنگاپور رشد نمایند
نا شناس 2 آذر 1390
راه نجات مردم چابکسر از اینهمه محرومیتهای خانمانسوز جدایی از استان گیلان و ضمیمه شدن به رامسر است ! استان گیلان فقط در شهر رشت و توابع ان خلاصه شده و چابکسر هیچ جایگاهی نزد مسئولین مرکز نشین ندارد!
نا شناس 8 آذر 1390
تنها راه نجات چابکسر اتحاد با رامسر وپیگیری استان جدیدد می باشد ضمنا هیچ رامسری به مازندرانی بودن خود نمی بالد همه دوست دارن یا استان مستقل را تشکیل دهندویا جز استان گیلان باشند .
امین صدری نژاد 26 آبان 1391
اونایی که نمی دونن بدونن که چابکسر هرگز به مازندران نخواهد پیوست
و تا ابد گیلک خواهد ماند
تبريز.GIRLS 28 تير 1392
عاشق چابکسرم...امیدوارم یعنی از مسئولان خواهش میکنم به شهر شما رسیدگی کنن...چاکر اقا نصرت و اقا عطاهم در چابکسر هستیم.........!!!
مینا و مهدیه.....
تبريز.GIRLS 28 تير 1392
چابکسر خیلی هم خوشگله....خیلی هم دلتون بخواد....
ما تبریزی هستیم ولی هوای چابکی هارو داریم.............
جمال و مریم ازچابکسر 14 آبان 1392
چابکسر شرقیترین شهر استان گیلان از محبت های خالق یکتاست که هم طبیعت کوه راداراست و هم دریای زیبای کاسپین.ساحل زیبایی از شن و صدف که چشم هر بیننده ای را نوازش میدهد.چابکسر میتواند خیلی بهتر شود البته اگر مسئولین بزرگوار نگاه دوراندیش در ساختار واقعی آن داشته باشند.
زنده باد کسانیکه به این محبت الهی توجه خاص دارند.
مریم و جمال از چابکسر 16 آبان 1392
سلام بر شهر همیشه سبز چابکسر.
من و همسرم اگه یکروز شهر چابکسر و نبینیم دلمون واسه زیباییهاش واسه دریاش واسه آسمون همیشه آبیش واسه صدفهای رنگیش واسه مردم خونگرمش تنگ میشه....
شهر همیشه سبزم دوستت داریم ..
مریم و جمال از چابکسر
جمال 17 آبان 1392
سلام به همه گیلانیهای عزیز خصوصا مردم نازنین شهر زیبای چابکسر
فقط اینو بگم که چابکسر واسم خیلی عزیزه چون اونی که مدتها دنبالش بودم تو شهر چابکسر تو محله زیبای امیری پیداش کردم .
دوستت دارم همسره مهربونم مریم جان.
از طرف همسرت جمال
ابوالفضل از سیاهکلرود 7 خرداد 1393
دوست عزیزم آقای غلام چابکی.سلام چابکی هستی و جواهردشت سیاهکلرود-چابکسر که هر ساله جشنواره فرهنگی ورزرشی درآن برگزار میشودرا به رامسر در متن بالامنتصب مینمایید.بابا ای ولا
علی 28 آبان 1393
چابکسر قطعا با وجود آقای خداداد قنبر زاده و پشتیبانی قهرمانی چابک می توانست بسیار پیشرفت کند ولی صد حیف که آقای قنبرزاده مدت کمی شهردار بود
علی 28 آبان 1393
دوست عزیز ، آقای غلام چابکی - جواهر دشت در بخش چابکسر قرار دارد نه رامسر
غلام آرایشگر 25 ارديبهشت 1394
چرا باید مردم مهربان چابکسر علیرغم وابستگی شدید به تاریخ و تمدن گیلان ، آرزوی تابعیت در استان جدید را در سر بپرورانند ، این گوی این میدان ، فرصت در حال سوختن است هر استانی چه در حال و آینده به چابکسر ارزش قائل شود نتیجه اش را خواهد دید - بی شک چابکسر قطب ثروت و گردشگری در شمال کشور هست و خواهد بود - قابل توجه مسئولان گیلان

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.151 seconds.